Els productors locals, protagonistes de la Pitavola

  19/09/2022

Fotografia: Joel Saura
Els productors locals, protagonistes de la Pitavola
Hem celebrat el nostre segon aniversari amb un gran èxit de participació a totes les activitats i amb una alta afluència a la fira-mercat de muntanya.
 
“De nou, un dels aspectes que més han valorat els nostres visitants ha estat el descobriment del casc antic d’Arinsal”, ha afirmat el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sergi Gueimonde.
 
D’altra banda, un dels punts forts és que els productors locals han tingut l’oportunitat d’explicar directament les característiques dels seus productes als visitants. “Cada cop el públic valora més els productes artesans i de proximitat. Des del Comú de la Massana volem contribuir a la seva promoció, donant-los espais com la Pitavola, perquè puguin vendre els seus productes però també perquè es donin a conèixer”, assegura Gueimonde. Entre els visitants hi havia molt públic local però també turistes que han passejat per les parades i han participat a les sortides guiades i tallers.
 
La percepció dels paradistes és que, pel que fa als turistes, el públic francès és el que més busca l’autenticitat dels productes artesanals tot i que cada cop hi ha més espanyols que valoren aquests articles. D’altra banda, estan molt satisfets amb la bona acollida que tenen els seus productes entre el públic andorrà, que ha vingut des de totes les parròquies. En general, els responsables dels diferents estands (que són els mateixos productors) fan una bona valoració de les vendes que han realitzat tot i que difereixen sobre el punt àlgid de vendes que seria entre divendres a la tarda i els migdies de dissabte i diumenge. Això sí, coincideixen amb que l’afluència ha estat bona durant els tres dies de la fira.
 
Pel que fa a les activitats, les sortides guiades han tingut una gran acceptació, sobretot la dels bolets i la d’observació d’estrelles. Els tallers han estat plens durant tot el cap de setmana i ha agradat molt el de confecció de culleres de fusta. També va rebre força públic l’exhibició de l’Esbart Valls del Nord i la visita teatralitzada pel mercat.
 
La gastronomia també és una part important de la Pitavola. Els restaurants d’Arinsal han estat plens durant tot el cap de setmana, tant per la Ruta de la Tapa com pels menús especials.
 
A més, s’ha inaugurat en el marc de l’aniversari una nova escultura de l’artista Jordi Illamola de Forjats Lif, amb la tècnica de la forja tradicional i l’escultura. Enguany, l’obra cedida és una serenalla d’uns 90 cm de llarg. El cos està fet en acer corten, la pell i els ulls estan fets amb acer inoxidable per simular els reflexos i imitar al màxim l’animal real. La papallona de l’any passat jugava amb els buits, aquí en tractar-se d’una obra plana, el forjador ha treballat més els materials per així tenir més joc amb les tonalitats i els colors. Illamola s’ha estat més de 40 hores per realitzar la peça, que ha iniciat amb l’esquelet. Afirma que les potes han sigut les més difícils de reproduir, que els dits i les urpes han de ser llargs per quadrar amb la realitat i que aquesta part ha sigut la complicada. La voluntat de l’organització és dotar el poble d’Arinsal d’una escultura característica per a cada aniversari.  
 
Com ha afirmat el conseller Gueimonde, la Pitavola ha estat possible gràcies a la implicació dels productors locals, els restauradors d’Arinsal i també la gent del poble.
La Pitavola ha tancat portes amb ganes de continuar millorant. Per això, la pròxima edició comptarà amb més novetats, en funció de les aportacions dels participants.