Amb la finalitat de donar a conèixer el patrimoni i la riquesa natural del parc del Comapedrosa, es disposa de diferents recursos destinats al conjunt de la població.
Al Centre d’Interpretació del Comapedrosa podreu visitar una exposició permanent amb tots els detalls del parc, gaudir de les projeccions audiovisuals disponibles i, fins i tot, fer una visita virtual al parc.
També organitzem tallers, activitats, sortides i xerrades relacionades amb temàtiques ambientals. Podeu consultar-les totes a la nostra agenda.
A més, duem a terme activitats educatives a les escoles del país, que inclouen exercicis diversos a l’aula i al camp durant tot el curs. Actualment, tenim disponibles tres propostes de temàtiques diferents dirigides a alumnes d’entre 6 i 11 anys, tot i que es poden adaptar a les necessitats de cada centre o classe.
Les propostes disponibles són:
PROPOSTA/TEMÀTICA 1: INTRODUCCIÓ AL PARC NATURAL I LA SEVA FAUNA
ACTIVITAT 1: Introducció al Parc Natural del Comapedrosa
CONTINGUTS BÀSICS:
xerrada introductòria sobre el parc i projecció de l’audiovisual Comapedrosa: secrets d’un parc natural. També es lliura un dossier específic, que inclou un joc de preguntes, entre altres exercicis.
DURACIÓ:
1 hora.
PERÍODE RECOMANAT DE REALITZACIÓ:
Segona quinzena de gener i/o primera quinzena de febrer de 2018.
ACTIVITAT 2: Descobrim els animals del parc natural
CONTINGUTS BÀSICS:
presentació de les principals espècies i grups d’animals que viuen al parc. L’activitat també inclou diversos jocs d’identificació, tant d’animals com de petjades i rastres d’alimentació, així com l’entrega i la realització d’un dossier específic amb un joc de preguntes, entre altres exercicis.
DURACIÓ:
1 hora.
PERÍODE RECOMANAT DE REALITZACIÓ:
Segona quinzena de març o primera quinzena d'abril de 2019.
ACTIVITAT 3: Sortida de camp
CONTINGUTS BÀSICS:
visita guiada al parc natural, principalment al circuit interpretatiu, amb l’objectiu d’observar in situ les diferents temàtiques i els elements tractats durant la resta d’activitats. Durant la sortida s’entregaran els premis als alumnes que hagin obtingut les puntuacions més elevades al llarg de les activitats anteriors. La sortida també inclou la visita al CIC (Centre d’Interpretació del Comapedrosa).
DURACIÓ:
5 hores.
PERÍODE RECOMANAT DE REALITZACIÓ:
segona quinzena de gener o primera quinzena de febrer de 2019.
PROPOSTA/TEMÀTICA 2: ARBRES I ARBUSTOS DEL PARC NATURAL
ACTIVITAT 1: Què són els arbres i els arbustos?
CONTINGUTS BÀSICS:
introducció a les seves característiques principals, les seves diferències, els seus òrgans, etc. Durant l’explicació es mostra i reparteix material biològic divers (tipus diferents de fulles i escorces, per exemple) i es mostra part de l’herbari de l’espai protegit. A més, durant la sessió s’entrega i es realitza un dossier educatiu específic.
DURACIÓ:
1 hora.
PERÍODE RECOMANAT DE REALITZACIÓ:
segona quinzena de gener o primera quinzena de febrer de 2018.
ACTIVITAT 2: Identifiquem i utilitzem els arbres i els arbustos
CONTINGUTS BÀSICS:
la primera part està centrada en els productes i serveis que ens ofereixen les diferents espècies d’arbres i arbustos, a partir d’una explicació i d’una mostra de productes, i la segona es basa en l’ús de claus dicotòmiques (simplificades, en format de joc de cartes) que els alumnes han d’utilitzar per identificar mostres d’algunes de les espècies més comunes del parc i d’Andorra en general. L’activitat també inclou un nou dossier específic.
DURACIÓ:
1 hora.
PERÍODE RECOMANAT DE REALITZACIÓ:
segona quinzena de març o primera quinzena d’abril de 2019.
ACTIVITAT 3: Sortida de camp
CONTINGUTS BÀSICS:
sortida de camp al parc natural, principalment al circuit interpretatiu. La sortida inclou l’observació i l’explicació dels principals arbres i arbustos en el seu medi natural, així com una activitat tipus gimcana basada en el reconeixement posterior de les principals espècies. Durant la sortida s’entregaran els premis als alumnes que hagin obtingut les puntuacions més elevades al llarg de les activitats anteriors. La sortida també inclou la visita al CIC (Centre d’Interpretació del Comapedrosa).
DURACIÓ:
5 hores.
PERÍODE RECOMANAT DE REALITZACIÓ:
segona quinzena de maig o primera quinzena de juny de 2019.
PROPOSTA/TEMÀTICA 3: L’AIGUA I EL PARC NATURAL
ACTIVITAT 1: Característiques i importància de l’aigua
CONTINGUTS BÀSICS:
projecció d’un audiovisual sobre el cicle de l’aigua i explicació pràctica (mesura del pH, experiments per observar el moviment de les molècules d’aigua i per descobrir la tensió superficial, etc.) de les característiques principals que la converteixen en un element imprescindible per a la vida. Durant la sessió s’entrega i es completa un dossier educatiu específic.
DURACIÓ:
1 hora.
PERÍODE RECOMANAT DE REALITZACIÓ:
segona quinzena de gener o primera quinzena de febrer de 2018.
ACTIVITAT 2: Els medis aquàtics del parc natural i la qualitat de l’aigua
CONTINGUTS BÀSICS:
presentació dels principals medis aquàtics del parc natural, així com de les principals espècies que hi viuen, el Conveni de Ramsar i les captacions d’aigua per a ús de boca. També s’utilitzen mostres biològiques per al càlcul de la qualitat de l’aigua mitjançant índexs biològics basats en macroinvertebrats aquàtics. L’activitat inclou un nou dossier específic.
DURACIÓ:
1 hora.
PERÍODE RECOMANAT DE REALITZACIÓ:
segona quinzena de març o primera quinzena d’abril de 2019.
ACTIVITAT 3: Sortida de camp
CONTINGUTS BÀSICS:
visita guiada al parc natural, principalment al circuit interpretatiu, amb l’objectiu d’observar in situ les diferents temàtiques i els elements tractats durant les activitats anteriors. Durant la sortida, que també inclou la visita al CIC (Centre d’Interpretació del Comapedrosa), s’entregaran els premis als alumnes que hagin obtingut les puntuacions més elevades al llarg de les activitats anteriors.
DURACIÓ:
5 hores.
PERÍODE RECOMANAT DE REALITZACIÓ:
segona quinzena de maig o primera quinzena de juny de 2019.
ALGUNS ASPECTES QUE CAL TENIR EN CONSIDERACIÓ:
Cal informar de les edats i del nombre d’alumnes que participaran en l’activitat amb l’objectiu de facilitar l’organització dels recursos tècnics i humans necessaris.
Per a les activitats d’aula s’empren l’ordinador, el reproductor de DVD, el projector i la pantalla de cada centre escolar. La resta de material necessari, el subministra l’equip tècnic de l’espai protegit.
El transport d’anada i tornada fins al parc natural, així com els àpats de les sortides de camp, van a càrrec de l’escola. En cas que no es disposi de transport, també hi ha la possibilitat de fer la sortida de camp a les rodalies de l’escola.
Els dossiers s’entreguen en format PDF o, si escau, en format paper (una còpia per alumne).
CONSULTES I RESERVES
Per realitzar consultes, resoldre dubtes o reservar les activitats, us podeu posar en contacte amb el Departament de Medi Ambient del Comú o amb el Centre d’Interpretació del Comapedrosa: